tax-1402

اطلاعیه مهم مالیاتی (1402)

     در خصوص امور مالیاتی اعضاء اصناف خانه سینما ، صبح روز چهارشنبه سوم خرداد ماه 1402 با حضور آقای منوچهر محمدی نماینده خانه سینما و آقای فرامرزی کارشناس امور مالیاتی و نمایندگان اصناف ، جلسه ای توجیهی برگزار و موارد مورد نیاز تشریح شد.

     در پی این جلسه ، خانه سینما با اطلاعیه هایی به شرح زیر ، اهمیت و چگونگی انجام این امر را خاطر نشان کرده است:

 

      قابل توجه كليه صنوف محترم

     ضمن سپاس از کلیه همکارانی که طی روزهای اخیر ، اظهارنامه های مالیاتی خود (بابت عملکرد 1401) را مستقلا تنظیم و ارسال کرده اند ، به اطلاع می رساند سامانه تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی ، از روز 20 الی 31 خرداد ماه از ساعت 9 الی 17 در «خانه سینما» شماره یک واقع در خیابان بهار ، در خدمت کلیه همکاران صنوف  سینمایی خواهد بود که شخصا امکان انجام این تکلیف قانونی را نداشته اند. همراه داشتن کارت ملی ، شماره شبا بانکی ، اطلاعات مربوط به جمع دریافت ها و پرداخت های مستند و مرتبط با فعالیت حرفه ای مودی (قرارداد ، رسید ، فاکتور و...) و هر شخص ،  موجب تسهیل و تسریع در کار خواهد بود.

     یادآوری می شود:

     ـ عدم ارائه اظهارنامه ، موجب محرومیت از  کلیه معافیت‌های قانونی و مشمول جرائم مالیاتی  و عملا به زیان مودیان سینمایی و هنری ـ در همه صنوف ـ خواهد بود.

     ـ مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی تا پایان ٣١ خرداد ماه است.

     ـ كليه اسناد و مدارك درآمدي (قراردادهاي كار هنري - سينمايي) كه اقساطش در سال ١٤٠١ از تهيه كننده دريافت شده به عنوان درآمد و هزينه هاي قابل استناد (هزينه بيمه تامين اجتماعي ، بيمه تكميلي ، هزينه اجاره دفتر كار ، هزينه دستيار «در صورت داشتن دستيار منوط به داشتن قرارداد» و هرگونه هزينه اي كه مربوط به پروژه هاي سينمايي انجام شده است) به عنوان هزينه در اظهارنامه قید شود.

     ـ در زمان بررسي اظهارنامه ابرازي ، ارائه مدارك درآمدي و هزينه قابل استناد الزامي مي باشد  (برگه های قرار داد ، پرینت گردش حساب تجاري «حساب بانكي كه درآمد شغل هنري به آن واريز ميگردد» و هزينه هاي اعلام شده در صورت ذكر آن در اظهارنامه).

     ـ در سال ۱۴۰۱ همه افراد حوزه فرهنگ و هنر معاف اعلام شده اند ، به غیر از بازیگران ، خوانندگان ، و تهیه کنندگان کنسرت (درآمد ایشان تا سقف ٢٦٠ ميليون تومان معاف و مابقي مشمول ماليات مي گردد).

     ـ کسانی که در سال گذشته فعالیت کاری نداشته‌اند ، می‌توانند درآمد صفر اعلام کنند. نکته قابل اهمیت در مورد درآمد صفر این است که در قسمت هزینه ها بهتر است رقمي اعلام شود .

      ـ هزينه اجاره مسکن ، به عنوان هزينه قابل قبول سازمان مالياتي محسوب نمی شود.

     ـ در زمان عقد قرداد همكاري ، حتما يك حساب مشخص كه به عنوان حساب كاري (تجاري) شماست ، در قرارداد ثبت شود و در اظهارنامه هم همان حساب ذكر شود .

 

     پیرو مطلبی که درمورد مهلت مقرر (تا پایان خرداد) و لزوم ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1401 مربوط به اشخاص حقیقی به اطلاع رسید ، بدینوسیله لازم می دانیم به کلیه همکاران اعلام نماییم که بموجب قانون ، مکلف هستند حتی درصورت عدم فعالیت و فقدان هرگونه درآمدی در عرصه فیلمسازی در سال 1401 ، نسبت به ارائه اظهارنامه الکترونیکی خود اقدام فرمایند ؛ تا درصورت تشخیص مالیاتی ناوارد توسط حوزه مالیاتی و یا ارجاع سیستماتیک پرونده شان به هیئت حل اختلاف مالیاتی ، امکان دفاع از حقوق آنان ، برای نمایندگان مالیاتی «خانه سینما» در هیئت های حل اختلاف ـ به استناد انجام همین تکلیف قانونی ـ وجود داشته باشد.

     لازم به تاکید است هرگونه مغایرت بین ارقام اظهارنامه با اسناد دریافت مبالغ (اعم از کپی چک یا سند واریز به حساب) بمنزله کتمان اطلاعات ، تلقی شده و معافیت یا ضریب صفر مودی را منتفی می سازد.

 

     عطف به مطالب فوق ، توصیه می شود کلیه عزیزانی که امکان ورود به سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی را دارند ، برای تسهيل در ارسال اظهارنامه ، در اسرع وقت و تا قبل از ایجاد ترافیک در سامانه مذکور ، شخصا و به صورت انفرادي از طریق سايت ذيل جهت انجام این امر اقدام نمایند.

    https://my.tax.gov.ir

پرینتایمیل

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

کپی رایت @ تمام حقوق مادی و معنوی این سایت در اختیار انجمن فیلمبرداران سینمای ایران است . استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع ، بلامانع است.