Электроинструмент Makita по низким ценам
knee surgery
meeting-khaneh-cinema

نشست خبری در خانه سینما

     صبح روز سه‌شنبه، ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ در سالن سیف‌الله داد خانه سینما نشست خبری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما با حضور مرضیه برومند و محمدمهدی عسگرپور به همراه خبرنگاران و نمایندگان رسانه، برگزار شد.

     خانم برومند، پس از مقدمات و صحبت های اولیه، متذکر شد: حالا با گذشت سی سال می‌بینیم که خانه سینما چه نقش مهم و موثری ایفا کرده و از نهادهای مدنی تاثیرگذار بوده که توانسته سی سال دوام بیاورد و بسیاری از امور سینماگران را انجام دهد. وی درباره برنامه توسعه مورد نیاز برای سینما و ارتباط آن با کاهش دریافتِ بودجه دولتی از سوی سینما گفت: اگر سینما یک برنامه توسعه داشته باشد و مدیران سینمایی برای خواسته‌هایشان مثلا برای ده سال آینده برنامه و چشم‌انداز داشته باشند و اگر سرانه حضور مردم در سینماها به جایی برسد که هر فردِ ایرانی، سالی دو بار به سینما برود، اقتصادِ سینما متحول خواهد شد به طوری که شاید اصلا نیازی به حمایت دولتی پیدا نکند. البته این حمایت دولتی حق سینماست؛ چه حمایتِ دولتی که از طریق سازمان‌هایی غیر از سازمان سینمایی در اختیار صنایع دیگر بوده و هیچ وقت به سینما اختصاص پیدا نکرده است و چه حمایت‌های سازمان‌هایی که عوارض و مالیات می‌گیرند.

     مرضیه برومند بیکاری را معضل بزرگ صنوف خانه سینما دانست و گفت: بحث بیکاری و عدم امنیت شغلی از قبل هم وجود داشته و با شرایط و ماجراهای اخیر، بدتر هم شده است که شاید معضل بزرگ خانه سینما باشد. در ملاقات با صنوف از آنها خواستم اولویت‌ها، مشکلات، پیشنهادها و راهکارهای خود را بگویند. همه برای من یادداشت فرستادند. در یک جمع‌بندی اولیه متوجه شدم بیشترین خواسته درباره امنیت شغلی بوده است. مشکلات خانه سینما در ارتباط با مدیریت دولتی سینما را می توان در دو شاخه‌ی «اختلاف نظر در مورد ماهیت فعالیت خانه سینما ـ تشکل مستقل و صنفی ـ و مقررات دولتی ناهماهنگ با این تعریف» و «ارتباطات مالی، بودجه‌ای»، تعریف کرد.

 

     محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره برنامه‌های هیئت مدیره خانه سینما چنین گفت: با آغاز کار هیات مدیره جدید مجموعه برنامه‌هایی را پیش‌بینی کردیم برای دو سال آینده و بخشی از آنچه که داشتیم برگرفته از تجارب سال‌های گذشته بود که به نظرم جزو امتیازات این هیات مدیره است. اما ماجراهای مهرماه سال گذشته شروع شد و بخش زیادی از برنامه‌هایی که طراحی شده بود به حاشیه رفت. شرایط کشور را در طول سال گذشته فراموش نکنیم که خیلی از اولویت‌های ما را تغییر داد.

     وی راجع به لزوم ایجاد تغییرات در اساسنامه خانه سینما تصریح کرد: اساسنامه خانه سینما تبدیل به «اسمشو نبر» شده است! همه فکر می‌کنند تغییر اساسنامه یک حرکت خزنده، مخملی و کودتاست در حالی که یک چیز کاملا عادی است. با توجه به این واقعیت که ما باید با شرایط جدید سینما و‌تکنولوژی در دنیا تطبیق پیدا کنیم، آیا نباید اساسنامه تغییر کند؟ ما سر این موضوع در دولت فعلی، قبلی و قبل‌تر دچار چالش بودیم. اصلاً از دولت دهم این موضوع آغاز شد و یک جور توهم توطئه شکل گرفته است.

     مهدی عسگرپور سرفصل برنامه های هیات مدیره را چنین شرح داد:

     ـ برنامه‌های ساختاری:

1 ـ بهبود ساختار سازمانی و اداری خانه سینما از طریق انجام تغییرات لازم در اساسنامه خانه سینما
۲ ـ راه‌اندازی و کارآمدی انجمن هنرها و فنون سینمایی ایران
۳ ـ طراحی، بازآفرینی و اعتباربخشی به جشن سینمای ایران از طریق تفویض اجرای آن به انجمن هنرها و فنون سینمایی ایران
۴ ـ به فرجام رساندن طراحی قراردادهای تیپ و نگارش و تصویب آیین‌نامه‌ها و ضمایم مورد نیاز
۵ ـ هموار کردن مراحل پذیرش اعضای جدید در گفتگو با اصناف برای فراگیر شدن خانه سینما به عنوان مجموعه ی اصناف هنر صنعت فیلم ایران

     ـ برنامه‌های فرهنگی:
۱ ـ طراحی سازوکارهای لازم برای جذب حمایت همه ی اعضای خانه سینما
۲ ـ طراحی سازوکارهای لازم برای تاکید بر نقش فرهنگی و اجتماعی خانه سینما و سینماگران
۳ ـ انجام مطالعات برای کالبدشکافی و بررسی تولیدات سینمای ایران
۴ ـ ارتقاء دانش فنی و هنری اعضا از طریق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در انجمن هنرها و فنون سینمایی ایران

     ـ برنامه‌های مالی و رفاهی:
۱ ـ تلاش برای افزایش توان مالی خانه سینما به عنوان پیشران برنامه‌ها
۲ ـ برقراری عدالت شغلی بعنوان زمینه‌ساز بهبود معیشت اعضا
۳ ـ تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های حراست از امنیت شغلی
۴ ـ ایجاد صندوق بیمه بیکاری در پیوند با اجزای برنامه قراردادهای تیپ
۵ ـ بهبود وضعیت بیمه‌های درمانی

 

     مرضیه برومند در بخش دوم سخنانش، به شرح رویکردها و سیاست‌های اجرایی خود در مقام مدیرعامل خانه سینما پرداخت: سیاست‌های اجرایی من این است که خانه سینما را چه از لحاظ فضا و چه از نظر دیگر ابعاد، از این بی‌صدایی دربیاورم و سایت ما به درستی کار کند. برای این موضوع نیازمند همکاری اصناف و اهل رسانه هستیم، چابک‌سازی خانه از دیگر برنامه‌های ماست. ایجاد سازمان نظام سینمایی جزو چشم‌اندازهای ماست و همچنین هموار کردن مراحل پذیرش اعضای جدید. نیاز به منابع مالی هم داریم. بهینه‌سازی ضوابط و آیین‌نامه‌های شوراهای داوری و صیانت هم از برنامه‌های مهمی است که پیگیری می‌کنم.

     او رویکردها و سیاست‌هایی اجرایی خودش در مقام مدیرعامل خانه سینما را در سرفصل‌های زیر فهرست کرد:

1 ـ تقویت اطلاع رسانی و حضور رسانه‌ای خانه سینما
۲ ـ جلب مشارکت اعضا در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها
۳ ـ تلاش برای همگرایی تشکل‌های مختلف در راستای منافع مشترک
۴ ـ تلاش برای اصلاح تشکیلات سازمانی، ساختار و اساسنامه خانه سینما
۵ ـ تلاش برای استقلال مالی و خودکفایی
۶ ـ تلاش برای ایجاد سازمان نظام سینمایی
۷ ـ هموار کردن مراحل پذیرش اعضای جدید برای فراگیرتر شدن خانه سینما به عنوان مجموعه اصناف هنر صنعت فیلم ایران
۸ ـ اجرای برنامه‌های مورد نظر هیئت مدیره خانه سینما
۹ ـ ایجاد مدیریت رسانه، ارتباطات و اطلاع رسانی
۱۰ ـ تشکیل کارگروه حقوقی (امنیت شغلی، قرارداد تیپ، شرایط استاندارد کار)
۱۱ ـ فعال کردن آکادمی (برگزاری جشن خانه سینما، برگزاری و اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی)
۱۲ ـ راه‌اندازی بانک اطلاعات جامع سینمای ایران به عنوان یکی از اصلی ترین زیرساخت‌های مورد نیاز
۱۳ ـ برگزاری جلسات گفتگومحور در مورد مسائل سینمای ایران و انتشار آن
۱۴ ـ بهینه‌سازی ضوابط و آیین‌نامه‌های شوراهای داوری و صیانت
۱۵ ـ تلاش برای تدوین آیین‌نامه حمایت از حقوق کودکان بازیگر و نظارت بر حسن انجام آن

     ـ ارتباطات بین‌المللی:
۱ ـ بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌ها
۲ ـ لزوم برقراری ارتباط با نهادهای مشابه در کشورهای دیگر متناسب با اهداف مختلف اعم از آموزشی، اقتصادی، فرهنگی

پرینتایمیل

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

کپی رایت @ تمام حقوق مادی و معنوی این سایت در اختیار انجمن فیلمبرداران سینمای ایران است . استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع ، بلامانع است.